Yllätys saunassa

 Mulla on keskiviikkoisin aina saunailta, koska on taloyhtiön lenkkisauna. Naistenvuoro alkaa klo 19.00, olen siellä aina ensimmäisenä. Tunnissa saunomassa käy minun lisäksi toinen naapurini, mutta meillä on selkeä vuoronjako. Minun vuoroni alkaa klo 19.00 ja hänen klo 19.30. Se on hiljainen sopimus, johon olemme molemmat tyytyväisiä.  Yleensä keskiviikot kuluvat rutiinilla, töiden jälkeen kotiin, ruuan valmistus, syöminen, kotihommat, joskus jos virtaa jää niin juoksulenkki, ja sitten onkin kello jo niin paljon, että pääsee saunavuorolle. Nämä rutiinit toistuvat yleensä ilman yllätyksiä, mutta tänään mulla oli erikoinen ja yllätyksellinen saunavuoro.

Tänään saunaan kävellessä kuulin jo käytävältä meteliä saunasta, mietin että mikäköhän siellä oven takana odottaa. Avasin oven ja näin oksentavan teinipojan ja toinen poika istui pukutilan penkillä pitäen käsiä silmillä. Pojat säikähtivät, kun avasin oven, ja toinen pojista alkoi puhumaan sekaisin englantia, suomea ja ruotsia. Kyyneleet valuivat pojan kasvoilta.

 Kysyin että mikäs pojilla on hätänä. Kunnes jo hengittämäni ilma kertoi enemmän, kuin suomi-ruotsi-englanti yhdessä. Aloin yskimään ja silmiä kirveli. Pojat kertoivat, että olivat saaneet juuri pippurisumutetta päälleen. Toisen oksentelu loppui ja avasin kaikki ikkunat. Laitoin molemmat pesemään silmiä kylmällä vedellä, tekivät työtä käskettyä.  Sitten kun kasvot oli huuhdeltu, päästiin keskustelemaan tilanteessa.  Pojat istuivat pukuhuoneen penkillä ja minä saunatakki päällä haastattelin nuoria.  Pojat olivat sympaattisia ja kohteliaita nuoria. Kertoivat mitä oli tapahtunut, ja sovittiin että menevät kotiin ja kertovat vanhemmilleen saman kuin minulle. Lupasivat näin tehdä ja keskustelu oli rauhoittanut kaiken paniikin ympärillä. Sanoin että jos tuntuu vielä pahalta, niin istuvat ulkona hetken aikaa, koska raitis ilma tekee hyvää.  Toivottivat lähtiessä hyvät saunavuorot ja jättivät minulle Jaffakeksin kiitokseksi pöydälle.

En syönyt Jaffakeksiä, koska yskitti itseäkin sen verran, ettei tehnyt mieli tukehtua.  Tuuletus kuitenkin tuotti tulosta ja pääsin kuitenkin saunaan. Olin huolissani koska kello lähenteli jo puoli kahdeksaa ja tiesin että naapuri tulee kohta. Otin sitten pikaiset löylyt, silmiä kirveli itselläkin ja yskä vaan jatkui. Ei ollut toki verrattuna mitään poikien saamaan reaktioon. Huomasin kuitenkin aika nopeasti, että kuuma ilma ei tehnyt hyvää. Ei ollut tällä kertaa rentouttava saunavuoro, mutta se oli merkityksellinen.

Voi näitä nuoria. Saunassa yskiessäni kuitenkin mietin samalla, että mun pitäisi tehdä töitä nuorten kanssa, koska nuoret ovat niin mahtavia! Saattaahan, ne toki tuolla ulkona nyt tietysti istua, ja puhua että hitto, kun se naapurin nainen tuli sinne kylpytakki päällä ja crocsit jalassa haastattelemaan ja huuhtelemaan silmiä. Tai sitten ei. Uskon kyllä jaffakeksin kiitokseen kaikesta huolimatta.

Tähän loppuun en nyt laita kuvaa itsestäni saunatakki päällä, vaan kuvan kun olin itse saman ikäinen kun nämä kohtaamani nuoret.  Siinä minulla ei ole kädessä pippurisumute vaan Nokian 5110 ja makkarapaketti. 



Kommentit

  1. Mulla on kans mahtavia keskusteluja mun 13v kanssa, se viisaus ja sama pienen maailmantuskan vaihe alkamassa, kuin itsellä oli. Samaan aikaan voi vielä oppia meikkaamaan ja tehdä tyhmiä ilmeitä samalla syöden karkkia!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pieru koskettaa

Narkomaanin halaus